من طرف احمد عبدالوهاب الإثنين 21 ديسمبر - 23:18:42
اكيد يا خويا هتقبل تحياتك هههههههههههههههههه
مصمم انت نتكلم فى الموضوع دا وانا عمال ادارى فيه
بدايه جزئيه النهج الوهابى .... لو مزهقاك دى نقول الايديولوجيه الوهابيه او الفكر السلفى او السلف او جماعه انصار السنه يلا بقى وخليها تعجن ههههههههههههههههه
جزئيه انى بحكم بسماع طرف واحد فا دا مش صحيح سواء عمليا او نظريا لانى تبعت عمليا كل الجماعات المالوفه و الموجوده على الساحه تقريبا
الى جانب مطالعتى لبعض كتبهم والاهتمام باراء مشايخ كل طائفه
جزئيه احترم ما يقال فا انا احترمه اذا كان فى النطاق القويم والنهج السلم مع تبجيل وتوقير الائمه الاعلام والتابعين المهديين وان يعلم كل منا قدره والا يضع نفسه على القمم محازاة لائمه العلم الذين ملؤا الدنيا بعلمهم ودوخو الاكابر بتقواهم
اما ان اجادل بالحجه فاظن نفسى ان شاء الله كذلك
عارف يا محمود المشكله فى ايه
المشكله ان الموضوع مش وليده اليوم
لا
دا الموضوع دا تاريخ
ومن هنا كان قصدى بايقاظ الفتن
الموضوع جاى من زمان من ايام الامام ابن تيميه رحمه الله والمناظرات التى عقدها معه ائمه الدين امثال ابن عطاء الله السكندرى ومرورا من قضائه السجن الى تلميذه النجيب ابن قيم الجوزيه ثم يصبح الموضوع ماضيا لا حاضر له الى ان ياتى الامام محمد بن عبدالوهاب لايقاظ هذه الفتنه ثم يوقظها اتباعه بطريقه اضاعت القدس لتعاونهم مع الانجليز والفرنس وغير ذلك الى ان اتى لنا الغم الكبير من الجيل الحاضر
الجيل الحاضر يا محمود تطاول على ائمه الدين والعلماء الاكابر سواء تصريحا او تلميحا
ما رايك بمقوله الشيخ الالبانى على الامام الشعراوى والشيخ كشك بانهم منحرفون عن العقيده
مارايك بقوله الشيخ ابو اسحاق عن العلامه الدكتور على جمعه انه ( بصمجى فى الحديث ) وهو من تلاميذ الامام محمد بن الصديق الغمرى مسند العالم
ما رايك بمقولتهم عن المتصوفه قديما وحديثا انهم اصحاب ضلال وانحراف وبدع وشرك اليس ذلك قدحا فى الائمه امثال ابن حجر العسقلانى والبيضاوى والحسن البصرى غيرهم وغيرهم
يا محمود الموضوع موضوع تاريخ مش وليده اليوم
وانا مستعد للنقاش حول اى نقطه ومستنى ردك
عدل سابقا من قبل احمد عبدالوهاب في الثلاثاء 22 ديسمبر - 9:59:11 عدل 1 مرات